Fixed gear kolo, někdy nazýváno také jako furtošlap, fixka nebo festka je kolo s jedním pevným převodem. Základní myšlenkou fixed gear je naprostá jednoduchost a minimalismus. Proto fixed kolo není osazeno mechanickými brzdami (přestože je v příbalu většiny kol najdete). Kolo plně ovládáte pohybem svých nohou. Zde je velice důležité neopomenout montáž klipsen na pedály. Pokud už Vás nebaví přeplněné tramvaje či autobusy pak je fixed gear kolo tou správnou volbou. A nemusíte se bát, žádné blatníky, žádné servisování brzd či převodů. Už jen Vy, kolo, pohyb a svoboda.
Fixed gear kolo s pevným převodem, rovnými řidítky, pevnější konstrukcí rámu s představcem a vidlicí.
Fixed gear je označení pevného převodu. Zadní pastorek je tedy pevně spojen se zadním nábojem. Nutí Vás neustále šlapat (není to volnoběžka). Jezdec je v neustálém pohybu a mnohem více v celkovém spojení s kolem. Musí lépe předvídat a sledovat dění kolem sebe. Umožňuje zastavit bez použití brzd. Rozhodně ježdění na fixed gear kole vyžaduje jistou dávku cviku. Zejména úkon brždění Vám ze začátku chvilku potrvá. Nevzdávejte se však, zvládají to messengeři po celém světě a je to opravdu zábava.
Jak už pojem napovídá, jedná se o jeden rychlostní převod. U těchto kol je to většinou převodový poměr 44t převodník na 16t pastorku. Tento poměr je optimálním, rychlým a vyhovujícím.
U spousty komplet fixed gear kol můžete v popisku nalézt pojem flip-flop zadní nába. Tato nába obsahuje jak závit pro pevný (fixed) pastorek tak závit pro klasickou volnoběžku (do velikosti 16t).
Kol s pevným převodem je celá řada a liší se v celkové geometrii rámu (pevnější, lehčí, speciální), použitých materiálech a komponentech.
Polo - hůl, míček, lehčí převod
Krasojízda - lehký převod, většinou 1:1
Freestyle fixed - pevnější konstrukce rámu, pegy
Dráha (ovál, velodrom) - zahnutá řidítka, nižší předek rámu, težký převod
Výběr fixed gear rámu závisí prvotně na stylu ježdění (freestyle, dráha, pro volný čas), sekundárně pak na výšce a také váze ridera. S přesnějším výběrem rámu či komplet kola Vám rádi pomůžeme, napište nám na info@tbb-bike.cz.
VELIKOST RÁMU:
Small (480mm): pro jezdce s výškou od 160cm do 165cm
Medium (510mm): od 165cm do 175cm
Large (540mm): 175cm do 185cm
XL (570mm): nad 185cm
MATERIÁL RÁMU:
Ve většině případech se používá pevná CrMo. Ta je pevnostně odolnější než hliníkové slitiny. Rám tedy i přes zvýšené namáhání neměkne.
ŠÍŘKA ŘIDÍTEK:
Úzká: vhodná pro volný čas, snadné kličkování. Úzká pod cca 51cm.
Široká: vhodná pro freestyle, zvyšují ovladatelnost kola v rotacích. Šířka od cca 66cm.
Rovná: výhodou je vzpřímený posed na kole
Zahnutá (berany): pro dráhařský ovál. Prvotní záměr je snížení odporu vzduchu a tedy zvýšení rychlosti.
NASTAVENÍ VÝŠKY SEDLA:
Pro volný čas: doporučené nastavení je poloha sedla, kdy máte nohu při prošlápnuté klice (ve spodní části) pouze mírně pokrčenou v koleni.
Freestyle: sedlo je většinou baculatějších rozměrů (lépe jej sevřete koleny) a posazeno níže do rámu.
Jak už jsme v úvodu článku zmínili, při prvním testování fixed gear kola je potřeba mít nasazené klipsny (součástí příbalu). Díky nim můžete brzdit kolo v průběhu celé otočky klik (360°).
Doporučujeme taktéž u některých modelů s vyššími ráfky změřit před nákupem duše celkovou výšku ventilku (občas nestandartní rozměr).
Při změně směru si prosím dejte pozor na míru nahnutí kola. Fixed gear převod Vás totiž nutí stále šlapat a pedály se tak mohou dostat nebezpečně do blízkosti vozovky. Styk pedálu s vozovkou či patníkem má za následek nepříjemný pád (viz naše kolena).
Fixed gear není jen o jiném pohledu na cyklistiku, je to také trošičku o kultůře, umění, výstavách, piknicích a závodech. V České republice patří mezi významné iniciátory a budovatele fixed komunity Pedal-projekt.com. Sledujte jejich web, odebírejte první český fixed gear magazín. Nebo ještě lépe - zůčastněte se jejich akce. Určitě se potkáme.
Přečtěte si také o tom jak vybrat fixed gear kolo.
Bohužel stejně jako v USA, Velké Británii nebo Austrálii není fixed kolo povoleno do městského provozu. Používání kola bez brzd na veřejných komunikacích je nezákonné.