RÁM / FRAME je základním prvkem určující kvalitu a výdrž kola. U základních modelů je rám vyroben z HiTen oceli, které má nejmenší odolnost. Střední úroveň kol obsahuje prvky z 4130 CrMo, většinou je to spodní rámová trubka a zadní stavba. Pro nejvyšší kategorii se používají zeslabované a tepelně ošetřené Sanko 4130 CrMo. Geometrie rámu určuje jízdní vlastnosti kola.
GEOMETRIE BMX RÁMU
Popisuje základní míry a úhly rámu.
1. TT – Top Tube – Vrchní rámová trubka (např. 20.5“TT, 20.8“TT)
Tato hodnota určuje velikost rámů. Měří se od středu hlavové trubky po střed sedlové trubky. Čím delší je rám, tím je kolo stabilnější a klidnější (s délkou TT roste i délka CS). Čím je kratší, tím je kolo hravější. Pro dirt jump&trails doporučujeme rám nad 21“TT.
2. CS – Chain Stay – Zadní rámová stavba (např. 13.25“, 13.66“)
Se podílí na stabilnosti kola. Krátká zadní stavba dělá kolo hravějším. Čím delší, tím je kolo stabilnější. CS se měří od středu středového složení (BB) po střed patky (dropouts). Slammed - toto označení udává nejkratší možnou délku zadní stavby od středového složení (BB) po osu náby (např.: Chainstay lenght 13.97" or 13.47" slammed). U dražších kol se zadní stavba dodává širší pro pláště 2.25“.
3. HT – Head Tube angle – Hlavová trubka (např. 74.5°, 75°)
Určuje úhel, kterým jde vidlice k zemi a tím ovlivňuje točivost kola. Čím strmější je úhel, tím je
kolo točivější a lépe se provádí triky na předním kole (např. 75°). Tento údaj může lehce ovlivnit výška a šířka předního pláště.
4. ST – Seat Tube angle – Sedlová trubka (např. 71°)
Obvykle je tato hodnota 71°. Určuje místo těžiště. Strmější úhel posouvá vaše těžiště směrem
dopředu a naopak.
5. DT – Down Tube – Spodní rámová trubka
Se podílí na značném zpevnění rámu. U lepší verze rámů je spodní rámová trubka oválná
(pevnější).
Doplňující parametry geometrie BMX rámu:
Bottom Bracket height (BB Height) - Výška středového složení
Výška středového složení od země. Opět lehce ovlivňuje ovladatelnost a stabilitu kola. Čím níže je střed (11.4"), tím je kolo stabilnější ve větších rychlostech. Čím výše je středové složení od země (11.8"), tím je kolo živější.
Seat tube height (Standover) - Výška sedlové trubky
Můžeme říci také výška rámu. Měří se od středu středového složení po střed TT. Ovlivňuje sloping (náklon) TT a tím i výsledný "look“ rámu. Přispívá k jízdním vlastnostem kola.
POPIS DETAILŮ BMX RÁMU
Další důležité prvky rámu s popisem a fotkami.
6. Gyro Tabs
Odjímatelné ukončovače bowdenů u rotoru v rámu. Existuje několik typů. Vždy kupujte pro danou značku rámu totožné gyro tabs. Doporučujeme neustále kontrolovat správné dotažení imbusových šroubů upínající gyro tabs.
7. Brake Mounts Removable
U vyšších modelů je často možno kompletně odmontovat brzdový hardware (navářky, gyro tabs, vodiče bowdenů). Zpracování hardwaru se může lišit, proto doporučujeme nákup vždy pro danou značku rámu. Doporučujeme také neustále kontrolovat správné dotažení celého brzdového systému. Před instalací vše důkladně promazat. Jak jej z rámu odmontovat řešíme zde.
8. Dropouts - Patky
Patky rámu jsou vždy pro 14mm osu. Jejich tloušťka (síla materiálu) se pohybuje kolem 5mm. CNC opracování napomáhá čistějšímu vzhledu patky a kvalitnějšímu zpracování. Tepelná úprava patek zvyšuje jejich odolnost. Čím menší je plocha patky ve spodní části, tím lépe, nebrání totiž grindování. Občas je v patce přidělán také integrovaný napínák zadního kola.
9. Seat clamp
V tomto místě se nachází často integrovaná sedlová spona. Je pevnou součástí rámu a nelze odmontovat. Druhá varianta sedlové spony je volná (odjímatelná). Vnitřní průměr je ve většině případů 25,4mm.
Sedlové spony naleznete zde.
10. Bottom Brackets - Středové složení
Existují 4 základní druhy středového složení. USA neboli americký střed je největší a obvykle se používá ve verzi s věnečkovými BB ložisky. Tento střed je velmi náročný na údržbu. Nachází se již pouze zřídka na základních modelech kol. Euro střed, Spanish size a Mid size středy jsou menší a v naprosté většině se používají v kombinaci s kvalitním SB- zapouzdřenými ložisky. V posledních letech převládá MID size střed.
Více se dočtete v rozsáhlém návodu zde.
DOPORUČUJEME
Rám by měl být jednoduchý s čistým designem. Žádné ploché trubky, žádné zbytečné provařování, žádné extra tvary nebo kusy materiálu navíc.
- měl by mít brzdu nahoře (doporučujeme)
- měl by mít decentní zadní patky na 14mm osu. Silné min. 5mm.
- měl by mít v základu MID size střed (nejpoužívanější střed v FBMX)
- měl by mít integrované hlavové složení (misky ložisek jsou součástí rámu)
VÝBĚR VHODNÉ VELIKOSTI FREESTYLE BMX RÁMU
Toto je pouze orientační rozdělení vhodného výběru délky rámu dle výšky jezdce. Výška jezdce se určuje od hlavy až k patě. Velikost rámu neurčuje pouze výška jezdce ale i jezdecký styl. Kratší rám je hravý a vhodný pro technické ježdění, naopak delší rám je stabilní a lépe vede stopu na velké skoky.
20"TT kola: výška postavy od 152cm - 168cm = velikost rámu 19.5”TT - 20.5”TT
20"TT kola: výška postavy od 170cm - 185cm = velikost rámu 20.75”TT - 21.25”TT
S délkou rámu souvisí také rozměry dalších komponentů a to řidítek a klik. S rostoucí délkou rámu roste výška a šířka řidítek. U klik pak jejich délka.